About the author : fotografi@mail.dk

Find kaffen eller teen frem og sæt dig godt tilrette 🙂

Branding handler om en sammenhængende kommunikation om din mission, din fortælling, hvem du er, hvad du laver og hvordan du gør det.

Først lidt om branding for nystartede virksomheder.

Branding er et af elementerne i en succesfuld forretning. I 2019 blev der stiftet mere end 49.000 nye virksomheder i Danmark. Som Martin Thorborg siger: Iværksætteri er blevet mainstream. Med så mange nye virksomheder er der brug for at forstå branding.

Det er min overbevisning, at vi faktisk kan ret meget helt selv. Ikke desto mindre er det vigtigt at definere din rolle, for som din virksomhed udvikler sig kommer der et tidspunkt, hvor du ikke kan nå det hele. Og en del af din forretning bliver at lede og fordele opgaver – også selvom du kun er dig selv.
Og på vejen lærer du nyt om din forretning, som du ikke anede fra starten – f.eks. om branding.
 
Jeg forventer ikke, at alle er eksperter i branding. Undervejs på min rejse har jeg lært, hvad mine styrker og svagheder er, hvad der er min forretning, hvad jeg kan og ikke kan og hvad jeg ikke er god til. Vi har alle talent for noget og det er her, vi skal bruge det meste af vores tid i vores forretning. Samtidig med at vi finder samarbejdspartere, der kan supportere dig. Som en del af dit team finder du branding eksperter. Grafiske designere, stylister, fotografer, videografer, eksperter i sociale medier, journalister osv. er der for at supportere din fortælling til verden.
 
Branding handler om en sammenhængende kommunikation om din mission, din fortælling, hvem du er, hvad du laver og hvordan du gør det.
I begyndelsen er mange overvældede over den del. Det kan trække ud med at få startet virksomheden fordi der er så mange detaljer, der skal på plads – finde nichen og få det hele planlagt. Det, der er med din forretning er, at den ALTID er under udvikling, din fortælling bliver med tiden mere tydelig, du skal ind til kernen af det for at finde klarhed og det er der eksperter, der kan guide dig i.
 

Tips til at finde dine eksperter

Der er som sagt mange, der forlader deres job for at skabe deres egen forretning. Der er mange formularer og systemer derude i verden, og det kan være svært at skille krudt fra ukrudt – så hvordan kan du sikre dig, at du finder en samarbejdspartner med erfaring og integritet? Jooooh, her er et par tips.

 
1. Har de et website? Og mindst en kanal på de sociale medier, som er aktiv og opdateret, hvor du kan finde engagerede mennesker. Du kan se en persons erfaring og legitimitet i deres forretning ved at se om deres website er opdateret, informativt og passer til deres sociale kanaler. De sociale medier viser deres omdømme, hvordan de engagerer sig med deres publikum og hvordan deres publikum engagerer sig for at se om der er substans bag deres måske polerede overflade.
 
2. Kan du tale med dem eller mødes med dem? 
Du vil samarbejde med nogen, der er 100 procent sikre på, at de kan levere et kvalitetsprodukt og en god oplevelse til dig. Derfor vil de gerne kommunikere med dig. Når du gør dig klar til et fotoshoot eller noget andet brandingrelateret, så er det utrolig vigtigt at kommunikere med energi. Tro mig, det er mere vigtigt end det ved første øjekast ser ud til. Dem, der vil engagere sig ER åbne overfor at tale med dig i telefonen eller se dig til et møde. Hvis du ikke kan få dem i tale eller du kun kan få dem i tale mod betaling, så aflys jeres aftale.
 
3. Har de udtalelser og har de links til deres arbejde med andre klienter?
Udtalelser eller referencer er rigtig gode. Du kan se, om du kan relatere til deres kunder eller om du har behov, der minder om opgaver, de har løst.
 

4. Spørger de ind til dig og din virksomhed eller skal du udfylde et spørgskema?
Du vil sikre dig at din ekspert virkelig har erfaring i at håndtere dine ønsker og ved at de stiller dig de rigtige spørgsmål ved du, at de ved, hvad de laver. Det repræsenterer deres forståelse for at tage forskellige variabler ind, som kan ændre et resultat. I branding fotografi spørger jeg f.eks. efter branding farverne. Elementer, der skaber sammenhæng, som f.eks. farver er centrale når andre skal genkende dit brand og for at få visionen til at hænge sammen. Så hvis du mødte op til vores fotoshoot i farver, der ikke matcher og hænger sammen med dine brandfarver, så fungerer det ikke godt på din hjemmeside eller dine sociale medier.

5. Arbejder de med kontrakt eller andre former for formelle aftaler? Kontrakter er ikke skabt til at forvirre, de skal være relativt lette at forstå og ihvertfald ikke være skræmmende, for de er der for at beskytte BÅDE dig og din ekspert.

Branding fotografi
At finde den rigtige branding fotograf er SÅ vigtig. Jeg har arbejdet med masser af spændende brands, lige fra spirende iværksættere til veletablerede og velrenommerede selskaber som Maersk, Danske Bank og Nordea og internationale medicinalfirmaer. Jeg har arbejdet som fotograf og videograf i ind- og udland, som en del af store kreative teams og stået selv med hele processen for små spirende brands. I over 25 år har jeg haft fornøjelsen af at lære alt mellem himmel og jord om forskellige brancher, at brænde for mit fag og frem for alt lært de mest fantastiske mennesker at kende. Der er stor forskel på at tage et fint billede og kreere branding fotografier. Og jeg elsker hver en del af det.

Branding fotografer tænker på så meget mere end at tage et par gode billeder af dig. Vi vil vide, hvem din ideelle klient er, hvad billederne skal bruges til, hvor du skal bruge dem, hvor du ser dit brand om 1-5 år, hvad dine største udfordringer er og hvad dine branding farver er 🙂 Jeg skal have det bedste frem i dig og du vil opleve at jeg taler meget. Vi arbejder sammen og jeg sørger for, at du har det godt og guider dig undervejs.
Vi tænker på formater, styling, lokation og så meget mere, når det drejer sig om at kreere de bedste fotografier til din vision. Jeg er her for at kreere det, du skal bruge for at bringe din vision til live.

En branding fotograf er en investering i din virksomhed, så vær sikker på at de har deres systemer på plads, så de kan supportere dig.<

En vellykket branding fotosession vil fremhæve din forretning og bringe dit fremtidige jeg her til nuet. (Tip: spørg altid dig selv om hvor du vil være om 5 år og VÆR den person). Du vil ikke bare føle dig mere selvsikker, dine klienter vil også fange det og du vil tiltrække flere at dine ideelle klienter. Så kan du sætte priserne op og øge dit salg 🙂

Relaterede billeder:

Relaterede billeder: