DER ER FLERE FORSKELLIGE SLAGS PERSONLIG BRANDING FOTOS.
1. HEADSHOTS
Headshots alene er ikke personlig branding, men en vigtig del af din personlige branding.
Jeg er en kreativ fotograf og kan godt lide lidt kant. Men selv jeg anerkender vigtigheden af et lidt mere traditionelt portrÊt, hvor du stÄr knivskarpt.
F.eks. skal dine portrÊtter til profilbilleder pÄ sociale medier vÊre dig tÊt pÄ, med smil og i farver (vi mennesker reagerer nemlig mest pÄ smilende ansigter i farve, har man lavet undersÞgelser pÄ) og det skal du naturligvis drage fordel af.
NÄr du booker din personlige branding fotosession, sÄ husk at inkludere et headshot. MÄske to forskellige, sÄ du har til forskellige situationer og/eller noget at skifte med. Det kan vÊre, du f.eks. har brug for et lyst og et mÞrkt udtryk, et afslappet look og et mere business-prÊget look osv.
HVAD ER DIT BRAND?
IfĂžlge Jeff Bezos, CEO for Amazon:
âYour brand is what people say about you when youâre not in the room.â
Du kan ikke kontrollere, hvad andre siger om dig, men du kan “guide” dem i den rigtige retning. Dit personlige brand er noget, du bevidst kan forme. Udover de indlysende – behandl andre, som du gerne selv vil behandles, tal med din egen stemme osv. Det er helt enkelt: du arbejder med dit brand ved at prĂŠsentere din omverden for dĂ©t, du vil have dit brand skal vĂŠre kendt for. Sagt pĂ„ en anden kendt mĂ„de: du er, hvad du gĂžr. For det jeg ser af dig, er det, jeg tror pĂ„, du er. Tanker bliver til ting. Hvad vil du vĂŠre kendt for? Det er dĂ©t, der definerer dit brand.
VI KĂBER AF DEM, VI KAN LI’
NĂ„r du sĂ„ har defineret dit personlige brand, hvordan kommunikerer du det sĂ„ ud? Det er bla. her din personlige branding fotosession kommer i spil. NĂ„r du hĂžrer coaches og marketingsfolk tale om at blive set eller nĂ„ ud til et stĂžrre publikum, sĂ„ er en stor del af det, dine billeder – bĂ„de portrĂŠtter og billeder af dine varer/ydelser
IfĂžlge Hubspot kan vores hjerne afkode billeder og grafik 60.000 gange hurtigere end den kan afkode tekst. Det gĂžr den pĂ„ 1/10 sekund. TĂŠnk pĂ„, hvordan du gĂžr indtryk i virkeligheden med den personlige kontakt – den information har dine relationer online ogsĂ„ brug for – derfor afhĂŠnger rigtig meget af billeder og video.
HER ER EN AF VORES FAVORITTER
2. PERSONLIG BRANDING PORTRĂT
DIG TIL DINE SALGSKANALER
Et personligt branding portrĂŠt krĂŠver skarpere Ăžje pĂ„ detaljen og inkluderer mere af din personlighed. Det giver fotografen mulighed for at grave lidt dybere og lĂŠre dig og dit brand at kende og ikke mindst de kunder, du gerne vil arbejde med eller allerede arbejder med. Headshots krĂŠver mindre planlĂŠgning – med personlige brandingportrĂŠtter kan du vĂŠre kreativ og det er kun fantasien, der sĂŠtter grĂŠnser: close-up, ansigtet, overkrop, hel kroppen eller miljĂžoptagelser, hvor du er en del af miljĂžet. Vores favorit er, nĂ„r vi kan fange dig i den kontekst, der ER dit brand – det udtryk eller det miljĂž, eller med de rekvisitter, der bakker op omkring dit brand. Og vi har tonsvis af ideer og ved lige, hvordan vi sammen med dig kan sĂžrge for, at du vil ELSKE at bruge dine portrĂŠtter.
SĂŠlger du coaching? SĂ„ har du brug for mindst 3 portrĂŠtter til dine lead magnets, til din landing page og dine emails. Det kan vĂŠre et portrĂŠt af dig med Ăžjnene rettet mod din freebie, som er svaret pĂ„ dine kunders udfordringer. Eller det kan vĂŠre dig, der prĂŠsenterer din formular, hvor man kan tilmelde sig din emailliste – eller til din side, hvor du siger tak. Hvis du annoncerer pĂ„ Facebook eller LinkedIn grupper og benytter grafik for at fĂ„ bedre engagement, sĂ„ inkluderer det ogsĂ„ portrĂŠtterne her.
Er du gÊsteforelÊser, skriver du pÄ en kollegas blog? Her er portrÊtterne ogsÄ godt visuelt materiale.
DET ER VIGTIGT AT FORSTĂ
FORSKELLEN
Det er vigtigt at forstÄ forskellen pÄ headshots og professionelle og brandingportrÊtter sÄ du reprÊsenterer dit brand korrekt.
Dine headshots viser tydeligt, hvem du er, men dine professionelle brandingportrÊtter viser, hvad det er lige prÊcis, DU gÞr, og det er dét, der gÞr at dine kunder kan adskille dig fra dine konkurrenter og det, der i sidste ende afgÞr, om de vil vÊlge DIG.
At vĂŠre autentisk har vi nok efterhĂ„nden hĂžrt lidt for meget, men det er alligevel det mest prĂŠcise ord – du skal vise dig, som du er. Og et portrĂŠt skal vise dit brand i et naturligt miljĂž. Som ivĂŠrksĂŠtter arbejder du hĂ„rdt med at definere dit brand, Ăžnsker mere synlighed og engagement og sandsynligvis investerer du i markedsfĂžring. Lad os arbejde sammen og gĂžre det endnu bedre med de bedste portrĂŠtter, du har set af dig selv
EN AF DE KREATIVE
3. TIL DIT INDHOLD
DINE PRODUKTER ELLER YDELSER
Til dit indhold skal du udover dine headshots og personlige branding portrÊtter ogsÄ bruge brandingbilleder.
Det kan vĂŠre:
– dine produkter alene – stylet nĂžjagtigt i dit brands stil
– dine produkter i brug – stylet nĂžjagtigt i dit brands stil
– dine ydelser eller symbolikken pĂ„ dine ydelser (hvis de ikke er fysiske) – ogsĂ„ stylet nĂžjagtig i dit brands stil.
– dine omgivelser – f.eks. dine lokaler, dit kontor, din adresse, dit arbejdsmiljĂž – dĂ©t, der er en del af din virksomhed eller dig, og som ikke skal vĂŠre den samme hĂ„nd, der holder kuglepennen, som vi har set 17 andre steder, men din hĂ„nd, der skriver DINE ORD.
PERSONLIGE BRANDINGBILLEDER GĂR DIG MERE TYDELIG
Det er aldrig godt, hvis du tilbyder en ydelse eller et produkt og dine kunder sÄ finder de samme billeder hos din konkurrent, eller endnu vÊrre, hos en leverandÞr i en helt anden branche.
Det fÄr ikke bare din virksomhed til at se uoriginal ud, det gÞr dig ogsÄ let at glemme, fordi du viser upersonlige billeder, der er set fÞr.
PERSONLIGE BRANDINGBILLEDER VISER PROFESSIONALISME
NÄr du viser personlige brandbilleder eller personlige brandportrÊtter, sÞrger du ikke bare for at skille dig ud fra mÊngden, du prÊsenterer ogsÄ din virksomhed eller dit produkt som professionel.
Og helt ligesom du godt kan se forskel, sÄ kan dine kunder ogsÄ se forskellen. Og den kvalitet vi ser, den fÞrer vi automatisk over pÄ den ydelse eller det produkt, vi ser pÄ.
SE EKSEMPLER FRA DET VIRKELIGE LIV đ
GALLERI